home > collectie > TS19
TS 19 achter TS 312

TS 19

Was HTM-werkwagen H9, en daarvoor HTM 299

I.v.m. ruimtegebrek in Scheveningen en het feit dat er momenteel geen specifieke bestemming voor is, is de TS 19, ex HTM H9, ex HTM 299 op 31 augustus door zusje H312 naar ′s-Gravenmade gebracht. Dit keer niet om te worden verbrand - zoals indertijd de seriegenoten die werden gesloopt - maar om te worden opgeladen voor transport naar Overloon, hetgeen op 2 september 2005 plaatsvond. In Overloon bevindt zich een opslagdepot van de Tramweg-Stichting.

TS 19

We zien het transport op de Van Boetzelaerlaan (foto Victor Vermaas)...
... en op ′s-Gravenmade (voormalig remiseterrein langs de Vliet in Rijswijk) waar het opladen plaatsvond (foto′s Raymond Naber).

Pekelwagen HTM H9 was één van de wagens uit de vroegere serie 290-299 die zijn verbouwd tot werkwagen. Hier aan het pekelen bij Station Laan van Nieuw-Oost Indië, midden jaren ′80. Foto: Rob Kievit

De pekelwagen in een latere toestand, als werkwagen HTM H9 van de Tramweg Stichting. Remise Zichtenburg, 4 september 2002. Foto: Raymond Naber.
Om de tram ook qua nummering uit het HTM-wagenpark te halen, werden het linkse pootje en het horizontale streepje van de H verwijderd. Sindsdien draagt de wagen het Tramweg-Stichting-nummer 19.

HTM H9
H9