home > collectie > NBM28

Utrecht - Zeist open trailer, baladeuse
Zomerwagen NBM 28 bij de TS in Scheveningen

Utrecht - Zeist

De open zomeraanhangwagen NBM 28 werd op 19 september 2007 overgedragen aan de TS door het Nederlands Spoorwegmuseum. De wagen werd in 1902 gebouwd als paardentramrijtuig, dat in 1909 geschikt werd gemaakt als aanhangrijtuig voor de electrische tramdienst Utrecht - Zeist. De lijn werd geƫxploiteerd door de NBM (Nederlandsche Buurtspoorweg Maatschappij). De NBM 28 bleef in dienst tot de opheffing van de tramlijn in 1948.

De NBM werd op woensdag 19 september 2007 overgebracht naar het TS-depot Scheveningen. Daar wordt een begin gemaakt met de restauratie van de wagen, waarbij o.a. de originele blauwe kleur in ere wordt hersteld. Inmiddels is de NBM 28 ondergebracht in TS-depot Overloon, in afwachting van verdere restauratie. De wagen is al ca. 60 jaar museumvoertuig en geniet de A-status in het Nationaal Register Mobiel Erfgoed van de stichting Mobiele Collectie Nederland.