TRAMWEG–STICHTING

Toekomst voor het verleden van de Nederlandse tram

Nieuws


Voort:gangsverslag restauratieproject HTM open bijwagen 402 van mei 22

Straks ,,Weer met de open tram naar Scheveningen″

Helaas kan op de webstek in de nieuwsgroep maar één foto geplaatst worden.

Nu kunnen wij laten zien dat de 402 op een tram gaat lijken omdat de 402 weer voorzien is van balkons en balkondaken.
Met koppelingen is ons rijtuig mede makkelijker te verplaatsen.
Sinds de vorige keer zijn de in het oog vallendste zaken;
- De metalen beplating is nu volledig aangebracht op de koppen van de koets. Aan de zijkanten zijn ze HTM crème en op de balkons staan ze nog in de menie.
- De balkonvloeren zijn gereed, daardoor hebben we de balkonschermen, steunstangen en balkondaken kunnen bevestigen.
- Er zijn steunen aangebracht voor de opstaptredeplanken.
- De tram heeft nu koppelingen, is geschilderd
- De banksteunen zijn tijdelijk, geplaatst om de vloerlatten netjes hiertussen te kunnen verdelen.
- De vloerlatten zijn afgeschuind zodat bij het instappen men zich hier niet aan kan bezeren. De steunen voor de instaptredeplanken zijn gemonteerd
- De bank tegen het kopschot is pasgemaakt.
- De steunen gaan er weer uit zodat de instaptreden grijs geschilderd kunnen worden
- De stang voor de handrem wordt pasgemaakt.
- De draden die over het balkonscherm hangen zijn de bedrading voor de elektrische rem.
- Op het balkonscherm komt een contactdoos, gelijk als het voorbeeld van die op de HTM 164.
- De bedrading en aansluiting voor de contactdoos gaan wij verbergen in een houten koker, zoals op de Amsterdamse 72.
- HTM bijwagens hebben in de regel een puntkopppelling, maar de 402 heeft ook aan een zijde een bekerkoppeling net zoals de HTM motorwagens.

Verslag en foto : Roger Vermeulen

TS-Scheveningenrit 15 mei 2022

Deze snel volgeboekte rit zondag 15 mei verliep dus heel anders dan door mij eind maart bedacht. We konden niet van de Grote Kerk via de Gravenstraat naar het Buitenhof ivm spoorverbouwingen.
Daarmee zou het rijden naar het Noorderstrand via HS te lang te gaan duren, want 2 weken voor deze rit bleek er ook een muziekfestival te zijn op het strand ter hoogte van het eindpunt bij de haven.
En de toeristtram moest door de spoorverbouwingen ook zijn eindpunt verleggen naar dat eindpunt. Het werd dus rekenen wanneer wij er net na de toeristtram en voor de volgende konden staan voor onze pauze en versnaperingen uitdeling.

Toen wij er niet stonden en net de spullen aan het uitpakken waren, kwam John Voerman - de bestuurder van de 77 - ons vertellen dat lijn 9 een stroomstoring had, waardoor alle trams naar ook dat eindpunt bij de haven zouden moeten rijden.
Dus meteen maar weer ingepakt en naar de Statenlaan, waar wij in alle rust de versnaperingen konden uitdelen, daarna nog het Statenkwartier met een ererondje voorzagen en daarna via lijn 8 - waar op de Kneuterdijk zeker rond de 100 mensen stonden te wachten - , HS en lijn 12 terug naar het beginpunt op het De Savornin Lohmanplein.

tekst Eric den Hamer foto John Voerman

TS-Schev. 15 mei tramrondrit Gele & Blauwe Tram langs HTM strandeindpunten

Beste deelnemers en geïnteresseerden in tramritten van de TS-Scheveningen,

Helaas was het na de Nieuwjaarsrit van 2020 door verschillende omstandigheden niet mogelijk om een tramrit te organiseren. Deze rit is waarschijnlijk de laatste van de Tramweg-Stichting Scheveningen is als zelfstandige organisatie, omdat binnenkort met het HOVM wordt samengegaan.

HELAAS IS DEZE RIT VOLGEBOEKT, MAAR INDIEN ER BELASTELLING IS, DAN ZOUDEN WE ZATERDAG 21 MEI DEZE RIT KUNNEN HERHALEN. U KUNT ZICH DAARVOOR OPGEVEN.

Zondagmiddag 15 mei rijdt de Tramweg-Stichting Scheveningen met de historische Gele HTM tram 77 en de Blauwe tram A106 - en bij voldoende belangstelling de tweede Blauwe tram A327- een rondrit over historische sporen die voor een deel gaan verdwijnen of herlegd gaan worden.
Instappen op het De Savornin Lohmanplein (gratis parkeren) voor een rit van ongeveer 90 a 120 minuten welke o.a. gaat via het eindpunt Markenseplein van lijn 12 vervolgens via het centrum en de route van lijn 9 naar Scheveningen Noorderstrand en dan naar het eindpunt van lijn 11 Scheveningen Haven. Hier wordt een pauze ingelast voor een fotostop en een versnapering. De rit wordt vervolgd via de Statenlaan en de te verdwijnen lus in het Statenkwartier naar de Eisenhouwerlaan en Scheveningseweg. Tenslotte rijden we via het centrum en HS naar lijn 12 en zo terug naar het het Savornin Lohmanplein. In een van de trams zal een gids toelichting geven.
De opbrengst is ten bate van de restauratie en noodzakelijk groot onderhoud van onze trams.

Vertrek om 14.00 uur van het De Sav. Lohmanplein (tramlijn 3, buslijn 23).

De prijs voor deze rondrit bedraagt € 27,50 per persoon inclusief versnaperingen. Indein de A327 meerijdt: voor de remiserit met de Blauwe A327 vanaf het De Sav. plein naar Scheveningen ( ± 16.15u) van 50 min kunt u meerijden voor € 8/per persoon extra.

U kunt zich aanmelden door een mail te sturen naar rit-ts-schev15@hotmail.com en geef daarbij aan of u een voorkeur heeft in welke tram de rit wilt rijden.

Vervolgens ontvangt u bericht hoe u kunt betalen, na betaling bent u verzekerd van een zitplaats.
Meer informatie over de Tramweg-Stichting, onze trams, activiteiten en tramritten kunt u vinden op www.tramwegstichting.nl. onder ,NIEUWS’.

Met vriendelijke groeten,
namens de Tramweg-Stichting Scheveningen

Aat de Pruis

Eric den Hamer

RTA gaat nog even verder via het internet

RTA-Nieuwsbrief – 10 oktober 2021.

Beste Railtheater-bezoeker,

Omdat voorstellingen met fysieke aanwezigheid in de ‘RTA-zaal’ in Amsterdam-Slotermeer door de coronacrisis niet mogelijk waren, hebben wij u gedurende het seizoen 2020-2021 (september 2020 t/m april 2021) regelmatig digitaal diverse railproducties aangeboden, over het aanbod waarvan wij u, zoals aangekondigd in onze laatste Nieuwsbrief, via onze website op de hoogte hebben gehouden. Op deze manier heeft het 51e RTA-seizoen, op alternatieve wijze, toch nog door kunnen gaan.

Hoewel oorspronkelijk slechts bedoeld voor de regelmatige bezoekers, als vervanging van onze avonden in Amsterdam, werd er, ondermeer door de aandacht die ‘Langs de rails’ en de N.V.B.S. er aan hebben besteed, al snel door veel meer railbelangstellenden naar de producties in ons Digitale Railtheater gekeken. Aan het aantal keren dat onze filmpjes op YouTube zijn aangeklikt hebben wij kunnen zien dat wij diverse railliefhebbers toch de nodige prettige uurtjes hebben laten beleven in deze voor de meesten van ons moeilijke tijd. U kunt overigens nog steeds kijken naar de ruim 15 uur aan zo geplaatste video’s waarvan u de links (vanaf 14-10-2021) voortaan in het archief van het Digitale Railtheater aantreft, via onze website www.railtheater.nl.

RTA-seizoen 2021-2022

De ‘1,5 meter afstand’ maatregel, die fysieke bijeenkomsten in de ‘RTA-zaal’ geheel onmogelijk maakte, is sinds 25 september j.l. weliswaar opgeheven, maar daar tegenover staat de verscherping van de toegangseisen voor groepsbijeenkomsten. Wij hebben daarom besloten om nog even door te gaan met het Digitale Railtheater.

Hopelijk zullen in de nabije toekomst ook de huidige resterende belemmerende maatregelen worden opgeheven, zodat wij u daarna weer, als vanouds, op prettige wijze zullen kunnen ontvangen tijdens nieuwe gezellige avonden in ons Railtheater Amsterdam. Vanaf nu komen er daarom voorlopig weer regelmatig nieuwe filmpjes via YouTube online, in principe op donderdagen om de 14 dagen. (Eerstkomende op 14 oktober a.s.).

Informatie en contact.

Alles over het Railtheater Amsterdam vindt u op onze website: www.railtheater.nl.

Contact: railtheater@hetnet.nl

Met vriendelijke groet, Hans Vos, secr. RTA

Donateursdag Tramweg-Stichting met stoomtreinrit

Op zaterdag 30 oktober 2021 zijn de donateurs van de Tramweg-Stichting welkom op de Donateursdag 2021. We zijn dan te gast bij de Stoomtrein Katwijk Leiden, in Valkenburg ZH.

Agenda:
10:30 Donateursvergadering (deel I)
13:00 Lunch
14:00 Donateursvergadering (deel II)
14:30 Stoomtreinrit

Aanmelden voor lunch, rit en vergadering: € 25, rek. NL49 RABO 0323 5429 64 t.n.v. Tramweg-Stichting ; vermeld: Donateursdag 21. Heeft u dieetwensen, of wilt u alleen komen vergaderen zonder lunch en rit? Meld het s.v.p. aan de wnd. secr. van de TS.

Bijwagen HTM 779 herenigd met 274 in Arnhem

De tramlijn in het Nederlands Openluchtmuseum (NOM) in Arnhem viert zijn 25ste verjaardag. Om het jubileum luister bij te zetten kreeg de populaire tram HTM 274 gezelschap van een passend aanhangrijtuig, de HTM 779.

Nieuw leven voor Enschedese tram dankzij vrijwilliger Jos

De enige overgebleven tram van de Twentsche Electrische Tramwegmaatschappij (TET) wordt gerestaureerd door TS-vrijwilliger, en voormalig voorzitter, Jos Koopmans. RTV Oost ging kijken hoe het werk vordert.

SIG-tram 5017 voortaan museumtram

Op 30 november 2020 heeft SIG-tram 5017 z’n Utrechtse thuishaven verlaten. Bij de remise in Nieuwegein nam TS-voorzitter Arthur Staal het tramstel in ontvangst, compleet met de sleutels en een boekenplank vol documentatie.

Na z’n laatste rit op 3 juli bleef de 5017 tussen z’n buiten dienst gestelde soortgenoten op het achterterrein van de remise. Als zorgvuldig uitgekozen beste exemplaar bleef deze SIG uiteindelijk achter, ‘onder de draad’. Z’n rit naar de dieplader deed hij op eigen kracht. Slechts de laatste meters werd hij getrokken omdat zich daar geen bovenleiding bevindt.

Na een gedegen voorbereidingstijd van drie jaar door de Tramweg-Stichting en de Provincie Utrecht is het daarmee gelukt de best overgebleven wagen uit de serie van 27 sneltrams een museale toekomst te geven.

Met Sneltram 5017 vertrok tevens voorgoed een stuk regionale OV-historie uit de remise Nieuwegein. De wagen zal - na een korte periode van opslag - een blijvend exponent worden van de collectie railvoertuigen in het Nederlands Transport Museum. Dit is gevestigd in de gemeente Haarlemmermeer.

De bedoeling is dat de 5017 daar op termijn ook gaat rijden. Dat zal dan gebeuren op een lightrail-museumlijn in een te ontwikkelen evenementengebied: ‘PARK 21’. Daar verschijnt ook de definitieve locatie voor het Nederlands Transport Museum. Het eerste lightrail-voertuig dat arriveerde is ‘Zilvermeeuw’-metro 23 uit Amsterdam. Via Op Oude Rails en deze website houden wij u op de hoogte.