Toekomst voor het verleden van de Nederlandse tram

A327
NZH A327 Openluchtmuseum

Geschiedenis en doelstelling

Zo rond 1960 constateerden tramliefhebbers in de Nederlandse Vereniging van Belangstellenden in het Spoor- en Tramwegwezen (NVBS) dat er een tijdperk op zijn einde liep. Interlokale trambedrijven als de NZH en de RTM sloten steeds meer lijnen en gingen over op busexploitatie, terwijl de stadstrambedrijven in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag druk aan het moderniseren waren. Daarmee verdwenen steeds meer oude trams uit het stads- en streekbeeld.
Uit de museumcommissie van de NVBS kwam in 1965 de Tramweg-Stichting (TS) voort, die zich ten doel stelde historisch belangrijke tramrijtuigen en andere tramobjecten te bewaren, zo mogelijk in rijvaardige toestand. Of, zoals het nu nog altijd in Op Oude Rails staat vermeld:

De Tramweg-Stichting, opgericht op 11 augustus 1965, steunt pogingen om Nederlands trammaterieel te restaureren, voor het nageslacht te bewaren en er zo mogelijk mee te rijden.
Om dat doel te bereiken, probeert de TS financiële middelen te vergaren om daarmee tot sloop gedoemde tramrijtuigen te redden. Niet iedere tram natuurlijk; het moet wel gaan om bijvoorbeeld de laatste vertegenwoordiger van een bepaald type, of een rijtuig met een bijzondere levensloop, etcetera.
Er wordt zoveel mogelijk samengewerkt met plaatselijke vervoersmusea, het Nederlands Spoorwegmuseum en andere organisaties op het gebied van industriële archeologie. Ook internationaal bestaan contacten met verwante organisaties die zich bezighouden met het bewaren van mobiel erfgoed.

Voor de duidelijkheid: niet alleen elektrische tramwagens horen tot het werkterrein van de TS, de stichting ontfermt zich ook over loks, rijtuigen en wagons van Nederlandse stoomtrambedrijven, met inbegrip van diesel- en diesel-elektrische motorrijtuigen. Inkomsten krijgt de TS onder meer uit bijdragen van donateurs op onze rekening NL49 RABO 0323 5429 64 (Penn. TS), en uit subsidies van verscheidene fondsen. Verder verlenen vrijwilligers, (vervoers- en andere) ondernemingen, en medewerkers van vervoerbedrijven kostenloos hun medewerking. Het ene tramrijtuig is makkelijker te restaureren dan het andere; soms moeten grote delen nieuw gebouwd worden om een replica te construeren. De kosten kunnen makkelijk oplopen tot € 100.000, en soms nog meer.

Donateur worden?

We verwelkomen u graag als donateur. De minimumdonatie is € 18,-.

U kunt zich per traditionele post opgeven als donateur bij het secretariaat van de TS, Erfvoort 32, 2211 DE Noordwijkerhout, of via het aanmeldingsformulier (klik) elders op deze website.

"En als ik donateur ben, wat krijg ik daar dan voor?"

op oude rails
Op Oude Rails nr 250

aanmeldingsformulier (klik)

ANBI

De Tramweg-Stichting staat bij de Belastingdienst geregistreerd als Culturele ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling). Giften aan een ANBI zijn voor de schenker aftrekbaar voor de inkomsten- of vennootschapsbelasting. Over ontvangen erfenissen en schenkingen hoeft de TS als ANBI geen erf- of schenkbelasting te betalen. Regelgeving ANBI.
Verderop op deze pagina vindt u de gegevens die wij als stichting moeten vermelden ingevolge de publicatieplicht voor ANBI′s:

.

Periodieke gift aan de TS?

Aftrekbaar en zonder notaris

Overweegt u een periodieke gift aan de TS te doen, bijvoorbeeld ieder jaar een vast bedrag? Daarvoor is nu geen bezoek aan de notaris meer nodig. Vanaf 1 januari 2014 kunt u dat eenvoudig regelen door samen met de Tramweg-Stichting een formulier van de Belastingdienst in te vullen.

Het moet dan wel gaan om een periodieke gift gedurende minimaal vijf jaar, waarbij de TS minstens eenmaal per jaar een bedrag ontvangt.

Uw periodieke gift is aftrekbaar voor de inkomstenbelasting. Omdat de TS erkend is als een 'culturele instelling met een algemeen nut beogend doel' (culturele ANBI), mag u ieder jaar 100 procent + 25 procent extra van het geschonken bedrag aftrekken. Er geldt wel een drempel voor die extra 25 procent: dat mag maximaal 1250 euro zijn, ook als het basisbedrag hoger is dan 5000 euro.

De toelichting van de Belastingdienst vindt u hier. Gebruik het formulier formulier Periodieke Gift in Geld.

Mocht u geen toegang hebben tot het internet, dan kunt u het formulier per briefpost bij het secretariaat van de TS aanvragen en dan sturen we het u op papier toe.

Tramweg-Stichting - ANBI-gegevens

Link naar het standaardformulier met ANBI-gegevens

De officiële naam volgens de statuten is Tramweg-Stichting. Deze wordt volledig gebruikt, of afgekort als TS. Statuten van de TS (pdf-bestand).
De Tramweg-Stichting is bij de Kamer van Koophandel ingeschreven onder nr. 41150154, niet te verwarren met het RSIN-nummer.
Het RSIN-nummer (fiscaal nummer) van de Tramweg-Stichting is 0040.65.086.

Secretariaat Tramweg-Stichting:
(geen bezoekadres)
Erfvoort 32
2211 DE Noordwijkerhout
0252-375439 (buiten kantooruren)

Financiële zaken

Penningmeester:
W. (Wim) Reedijk
Rudyard Kiplingerf 228
3315 AJ Dordrecht
telefoon 078-6300776
NL49 RABO 0323 5429 64 t.n.v. Penningmeester Tramweg Stichting

Redactie kwartaalblad Op Oude Rails

Redactie OOR
Erfvoort 32
2211 DE Noordwijkerhout
0252-375439 (buiten kantooruren)

Contactgegevens van werkgroepen die trams beheren, restaureren en exploiteren: werkgroepenpagina.

Bestuur en Raad van Advies Tramweg Stichting

functie:
Voorzitter & Exploitatie Aat de Pruis
Secretaris & Hfdred. Op Oude Rails Paul Hekking
Penningmeester Wim Reedijk
Onderhoud & Projecten Okke Derksen
Gebouwen & Outillage Fred Hofman
Erelid P.P.M. Kalse
Erelid W. Saher
Erelid J.J.G. Koopmans
Raad van Advies
functie: benoemd door, c.q. afvaardiging van:
Lid Chris Blitz RTM Ouddorp
Lid Johan v.d. Hurk Stichts Trammuseum
Lid Diederik Menting Ned. Openluchtmuseum
Lid Peter Scheepmaker Haags Openbaar Vervoer Museum
Lid Bas Schenk RoMeO, RET
Lid Mark Vermeulen Amsterdam Vervoer Museum

Beleidsplan

De centrale, statutair vastgelegde doelstelling van de TS is het (doen) restaureren, bewaren en exploiteren van Nederlandse trams van historisch belang. Daartoe werft de TS middelen via donaties van individuele personen en subsidies van instellingen en organisaties.
Restauratieprojecten worden projectmatig uitgevoerd door daartoe door de TS aangewezen werkgroepen van vrijwilligers, waar nodig aangevuld met professionele krachten. Na voltooiing van een restauratieproject wordt het object - doorgaans een rijvaardig tramrijtuig - ondergebracht bij een door de TS te kiezen beheersorganisatie; meestal is dat een bestaand (tram-)museum met een collectie waarin het betreffende object een logische plaats kan innemen. De Nederlandse collectie museumtrams is inmiddels nagenoeg compleet, op enkele projecten na.
De aandacht verschuift dan ook geleidelijk van restauratie en reconstructie naar conservering, beheer en exploitatie. Naast fondsenwerving is dan ook het voortdurend overleg met vervoerbedrijven en musea een primaire activiteit van de TS.
Doel is ook op langere termijn de onmisbare medewerking van deze partners te verzekeren.

Beloningsbeleid

Artikel 11 van de statuten bepaalt dat de bestuursleden van de TS geen beloning ontvangen voor hun werkzaamheden. Wel kunnen ze onkosten die ze als bestuurslid hebben gemaakt, vergoed krijgen.
De TS heeft geen personeel in dienst.

Verslag van activiteiten

In de afgelopen jaren heeft de Tramweg Stichting diverse activiteiten ontplooid.

Restauraties

Er wordt gewerkt aan de restauratie van een viertal wagens, waarvan er twee in de remise van de HTM in de Lijsterbesstraat in Den Haag staan, één wagen in het TS-museumdepot in Overloon en één wagen bij de Stichting RoMeO aan de Kootsekade in Rotterdam.

In Den Haag bevinden zich de wagens van de voormalige Haagsche Tramweg Maatschappij (tegenwoordig HTM) te weten de motorwagen 294, bouwjaar 1925, en de open strandwagen 402, ontstaan uit de in 1896 door Franco Belge gebouwde serie paardentramrijtuigen. Dit voertuig is de oudste tramwagen in Nederland.

In het TS-museumdepot in Overloon staat motorwagen 1 van de Twentsche Electrische Tramweg Maatschappij (TET 1).

De aanhangwagen 387 van de Rotterdamse Electrische Tramweg Maatschappij (RET) is eigendom van de Tramweg-Stichting en wordt gerestaureerd door medewerkers van de stichting RoMeO.

Onderhoud

Er zijn zes tramrijtuigen rijvaardig waarvan twee historische goederenrijtuigen.

De vier personenrijtuigen (motorwagens en aanhangrijtuigen) worden gebruikt voor het maken van publieksritten. Onze rijvaardige personenrijtuigen zijn zowel eigendom geweest van de Noord Zuid Hollandsche Tramweg Maatschappij (NZH) als van de Haagsche Tramweg Maatschappij.

Ritten

Jaarlijks worden er vele publieksritten georganiseerd in de regio Haaglanden. Op o.a. Vlaggetjesdag en Open monumentendag, gedurende het monumenten weekend, waarbij tevens samengewerkt wordt met het Haags Openbaar Vervoer Museum.

In breder erfgoedverband organiseren we o.a. rondreizen zoals bijvoorbeeld tram en pakschuit ‘Nooit Gedacht’ in de regio.

Reeds enkele keren is de TS met diverse museumtrams in het Nederlands Openlucht Museum in Arnhem opgetreden. Er zijn gesprekken gaande om dit in de nabije toekomst te kunnen herhalen.

Ook treedt de TS met haar museumwagens op bij andere manifestaties. Verder is het voor particulieren en instellingen mogelijk een tram te huren en een rit te maken op het tramnet in de Haagse Regio. Daaronder vallen ook de publieksritten. Dit type ritten noemen wij bijzonder vervoer.

Financieel jaarverslag 2022

De werkgroep TS Scheveningen heeft voor de verhuizing, fusie met het HOVM een bedrag van € 9.000,00 gereserveerd voor 2023.

In 2022 zijn er regelmatig tramritten gereden met een totaalopbrengst van € 5.275,06.

Het jaar 2022 is afgesloten met een positief resultaat van € 5.238,68 en is de algemene reserve toegenomen tot € 51.865,63.

Balans

Activa

De betaalde kosten van € 1.976,54 voor het komend boekjaar heeft betrekking op de diverse verzekeringen.

Het saldo van de rekening TS Werkgroep Scheveningen bedraagt € 22.833,17 en is toegenomen met € 4.544,41 ten opzichte van het saldo van 2021 (€ 18.288,76).

Passiva

De “TS projecten” laten een saldo zien van € 234.283,28. Hierin zijn opgenomen ontvangen subsidie voor de HTM 402 en reserveringen voor de rekening TS Algemeen.

TS Algemeen   € 34.536,06
TS Onderhoud   € 33.768,24
TS Restauratie   € 133.886,48
Werkplaats TS-HOVM   € 32.092,50
    ------------
    € 234.283,28

Resultaatrekening

Baten

577 donateurs/medewerkers hebben in 2022 € 27.352,62 bijeengebracht met een gemiddelde van € 47,40 per donateur. Het gemiddelde laat een lichte stijging zien van 2,31 % ten opzichte van 2021 (€ 46,33).

Er is voor € 10.560,00 aan periodieke giften ontvangen. Hiervan was € 1.260,00 bestemd voor donatie en voor € 9.300,00 is aangegeven voor welk doel het geld bestemd is.

Lasten

De algemene kosten bestaan uit o.a. kantoor/porti, reis- en verblijfkosten, bankkosten en notariskosten en kwamen uit op € 5.616,03.

Mails uit naam van de voorzitter bleken phishing mails te zijn. Hierdoor is de TS benadeeld voor een bedrag van € 2.074,00.
Hiervan is aangifte gedaan bij de politie.

Verschillende medewerkers hebben hun gemaakte kosten als gift geschonken aan de Tramweg-Stichting.

Voor het gebruik van de ruimten bij HTM is in 2022 geen bedrag gereserveerd.

De huur voor de huisvesting bedraagt netto € 5.334,00.(€ 8.700,00 - € 3.366,00)
De rekening voor het 4e kwartaal 2022 betreffende Overloon is niet in 2022 ontvangen.
De kosten (€ 2.175,00) zijn op de balans opgenomen onder de noemer ‘Crediteuren’.

De inventaris is afgeschreven voor een bedrag van € 1.314,64.

TS-bestuur

Wim Reedijk
penningmeester

Privacyverklaring

Voor deze website, https://www.tramwegstichting.nl/, geldt een Privacyverklaring ingevolge de Algemene Verordening Gegevensbescherming (GDPR/EU 2016/679, in werking per 25 mei 2018). U kunt deze verklaring nalezen op de pagina met het aanmeldingsformulier voor nieuwe donateurs.