
TRAMWEG–STICHTING
Toekomst voor het verleden van de Nederlandse tram
Organisatie

Geschiedenis en doelstelling
Zo rond 1960 constateerden tramliefhebbers in de Nederlandse Vereniging van Belangstellenden in het Spoor- en Tramwegwezen (NVBS)
dat er een tijdperk op zijn einde liep. Interlokale trambedrijven als de NZH en de RTM sloten steeds meer lijnen en
gingen over op busexploitatie, terwijl de stadstrambedrijven in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag druk aan het moderniseren waren.
Daarmee verdwenen steeds meer oude trams uit het stads- en streekbeeld.
Uit de museumcommissie van de NVBS
kwam in 1965 de Tramweg-Stichting (TS) voort, die zich ten doel stelde historisch belangrijke tramrijtuigen en
andere tramobjecten te bewaren, zo mogelijk in rijvaardige toestand. Of, zoals het nu nog altijd in Op Oude Rails staat vermeld:
De Tramweg-Stichting, opgericht op 11 augustus 1965, steunt pogingen om Nederlands trammaterieel te restaureren, voor het
nageslacht te bewaren en er zo mogelijk mee te rijden.
Om dat doel te bereiken, probeert de TS financiële middelen te vergaren om daarmee tot sloop gedoemde tramrijtuigen te redden.
Niet iedere tram natuurlijk; het moet wel gaan om bijvoorbeeld de laatste vertegenwoordiger van een bepaald type,
of een rijtuig met een bijzondere levensloop, etcetera.
Er wordt zoveel mogelijk samengewerkt met plaatselijke vervoersmusea, het Nederlands Spoorwegmuseum en andere
organisaties op het gebied van industriële archeologie. Ook internationaal bestaan contacten met verwante organisaties
die zich bezighouden met het bewaren van mobiel erfgoed.
Voor de duidelijkheid: niet alleen elektrische tramwagens horen tot het werkterrein van de TS, de stichting ontfermt zich ook over loks, rijtuigen en wagons van Nederlandse stoomtrambedrijven, met inbegrip van diesel- en diesel-elektrische motorrijtuigen. Inkomsten krijgt de TS onder meer uit bijdragen van donateurs op onze rekening NL49 RABO 0323 5429 64 (Penn. TS), en uit subsidies van verscheidene fondsen. Verder verlenen vrijwilligers, (vervoers- en andere) ondernemingen, en medewerkers van vervoerbedrijven kostenloos hun medewerking. Het ene tramrijtuig is makkelijker te restaureren dan het andere; soms moeten grote delen nieuw gebouwd worden om een replica te construeren. De kosten kunnen makkelijk oplopen tot € 100.000, en soms nog meer.
Donateur worden?
We verwelkomen u graag als donateur. De minimumdonatie is € 35,-.
U kunt zich per traditionele post opgeven als donateur bij het secretariaat van de TS, Erfvoort 32, 2211 DE Noordwijkerhout, of via het aanmeldingsformulier (klik) elders op deze website.
"En als ik donateur ben, wat krijg ik daar dan voor?"

- U ontvangt iedere vier maanden ons periodiek Op Oude Rails, 28 pagina′s, met veel foto′s, nieuws over restauratieprojecten, ritten met museumtrams, en historische en actuele verhalen over trams in binnen- en buitenland.
- Een bijzondere tramrit in april in het kader van de TS-jaarvergadering
ANBI
De Tramweg-Stichting staat bij de Belastingdienst geregistreerd als Culturele ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling).
Giften aan een ANBI zijn voor de schenker aftrekbaar voor de inkomsten- of vennootschapsbelasting.
Over ontvangen erfenissen en schenkingen hoeft de TS als ANBI geen erf- of schenkbelasting te betalen.
Regelgeving ANBI.
Verderop op deze pagina vindt u de gegevens die wij als stichting moeten vermelden ingevolge de publicatieplicht voor ANBI′s:
- contactgegevens,
- bestuur,
- beleidsplan,
- verslag van activiteiten,
- financiële verantwoording,
- geschiedenis en doel
Periodieke gift aan de TS?
Aftrekbaar en zonder notaris
Overweegt u een periodieke gift aan de TS te doen, bijvoorbeeld ieder jaar een vast bedrag? Daarvoor is nu geen bezoek aan de notaris meer nodig. Vanaf 1 januari 2014 kunt u dat eenvoudig regelen door samen met de Tramweg-Stichting een formulier van de Belastingdienst in te vullen.
Het moet dan wel gaan om een periodieke gift gedurende minimaal vijf jaar, waarbij de TS minstens eenmaal per jaar een bedrag ontvangt.
Uw periodieke gift is aftrekbaar voor de inkomstenbelasting. Omdat de TS erkend is als een 'culturele instelling met een algemeen nut beogend doel' (culturele ANBI), mag u ieder jaar 100 procent + 25 procent extra van het geschonken bedrag aftrekken. Er geldt wel een drempel voor die extra 25 procent: dat mag maximaal 1250 euro zijn, ook als het basisbedrag hoger is dan 5000 euro.
De toelichting van de Belastingdienst vindt u hier. Gebruik het formulier formulier Periodieke Gift in Geld.
Mocht u geen toegang hebben tot het internet, dan kunt u het formulier per briefpost bij het secretariaat van de TS aanvragen en dan sturen we het u op papier toe.
Tramweg-Stichting - ANBI-gegevens
Link naar het standaardformulier met ANBI-gegevens
De officiële naam volgens de statuten is Tramweg-Stichting. Deze wordt volledig gebruikt, of afgekort als TS.
Statuten van de TS (pdf-bestand).
De Tramweg-Stichting is bij de Kamer van Koophandel ingeschreven onder nr. 41150154, niet te verwarren met het RSIN-nummer.
Het RSIN-nummer (fiscaal nummer) van de Tramweg-Stichting is 0040.65.086.
Contact
e-mail:
Secretariaat Tramweg-Stichting:
(geen bezoekadres)
Erfvoort 32
2211 DE Noordwijkerhout
0252-375439 (buiten kantooruren)
e-mail:
Financiële zaken
Penningmeester:
W. (Wim) Reedijk
Rudyard Kiplingerf 228
3315 AJ Dordrecht
telefoon 078-6300776
e-mail:
NL49 RABO 0323 5429 64 t.n.v. Penningmeester Tramweg Stichting
Redactie kwartaalblad Op Oude Rails
Redactie OOR
Erfvoort 32
2211 DE Noordwijkerhout
0252-375439 (buiten kantooruren)
e-mail:
Contactgegevens van werkgroepen die trams beheren, restaureren en exploiteren: werkgroepenpagina.
Bestuur en Raad van Advies Tramweg Stichting
Bestuur | ||
---|---|---|
functie: | ||
Voorzitter & Exploitatie | Aat de Pruis | Secretaris & Hfdred. Op Oude Rails | Paul Hekking |
Penningmeester | Wim Reedijk | |
Onderhoud & Projecten | Okke Derksen | |
Gebouwen & Outillage | Fred Hofman | |
Erelid | W. Saher | Erelid | J.J.G. Koopmans |
Raad van Advies | functie: | benoemd door, c.q. afvaardiging van: |
Lid | Chris Blitz | RTM Ouddorp |
Lid | Johan v.d. Hurk | Stichts Trammuseum |
Lid | Diederik Menting | Ned. Openluchtmuseum |
Lid | Peter Scheepmaker | Haags Openbaar Vervoer Museum |
Lid | Bas Schenk | RoMeO, RET |
Lid | Mark Vermeulen | Amsterdam Vervoer Museum |
Beleidsplan
De centrale, statutair vastgelegde doelstelling van de TS is het (doen) restaureren, bewaren en exploiteren van
Nederlandse trams van historisch belang. Daartoe werft de TS middelen via donaties van individuele personen en
subsidies van instellingen en organisaties.
Restauratieprojecten worden projectmatig uitgevoerd door daartoe door de TS aangewezen werkgroepen van vrijwilligers,
waar nodig aangevuld met professionele krachten. Na voltooiing van een restauratieproject wordt het object -
doorgaans een rijvaardig tramrijtuig - ondergebracht bij een door de TS te kiezen beheersorganisatie;
meestal is dat een bestaand (tram-)museum met een collectie waarin het betreffende object een logische plaats kan innemen.
De Nederlandse collectie museumtrams is inmiddels nagenoeg compleet, op enkele projecten na.
De aandacht verschuift dan ook geleidelijk van restauratie en reconstructie naar conservering, beheer en exploitatie.
Naast fondsenwerving is dan ook het voortdurend overleg met vervoerbedrijven en musea een primaire activiteit van de TS.
Doel is ook op langere termijn de onmisbare medewerking van deze partners te verzekeren.
Beloningsbeleid
Artikel 11 van de statuten bepaalt dat de bestuursleden van de TS geen beloning ontvangen voor hun werkzaamheden.
Wel kunnen ze onkosten die ze als bestuurslid hebben gemaakt, vergoed krijgen.
De TS heeft geen personeel in dienst.
Verslag van activiteiten in 2024
Tramwagen TET 1 in bruikleen overgedragen aan SHSEL voor verdere restauratie in Haaksbergen.
TS-werkplaats op spoor 1 in HOVM te Den Haag in gebruik genomen
Voortgang restauratie bijwagen RETM 387 door RoMeO, onder auspiciën van de TS.
Voortgang restauratie motorwagen HTM 294 en open bijwagen HTM 402.
Overleg met de Raad van Advies van de TS.
Deelname aan HRN (Historisch Railvervoer Nederland), onder meer om de aandacht te vestigen op de belangenbehartiging voor museumorganisaties met beugeltrams.
Voortdurend aandacht voor opvolging in het TS-bestuur.
Financieel jaarverslag 2024
Het jaar 2024 is afgesloten met een positief resultaat van € 14.107,63 en de algemene reserve is toegenomen tot € 91.115,07.
Balans
Activa
De post “Banken” bestaat uit
RABO Bankrekening (NL49 RABO 0323 5429 64) | € 113.334,55 |
ING Bankrekening TS (NL59 INGB 0000 6086 03) | € 2.376,81 |
€ 115.711.36 |
De post “Spaarrekeningen” bestaat uit
RABO Bedrijfsspaarrekening (NL38 RABO 3292 1782 07) | € 181,259,10 |
ING Oranje rekening (NL59 INGB 0000 6086 03) | € 71.384,15 |
€ 252,643,25 |
De betaalde kosten van € 1.796,77 voor het komend boekjaar heeft betrekking op de diverse verzekeringen.
Passiva
De “TS projecten” laten een saldo zien van € 271,152,71. Hierin zijn opgenomen geoormerkte donaties.
TS Algemeen | € 50.674,51 | |
TS Onderhoud | € 26.850,83 | |
TS Restauratie | € 183.498,33 | |
TS-HOVM en overig | € 10.129,04 | |
------------ | ||
€ 271,152,71 |
Resultaatrekening TS
Baten
503 donateurs/medewerkers hebben voor het jaar 2024 € 24.779,50 bijeengebracht met een gemiddelde van € 49,26 per donateur. Het gemiddelde laat een stijging zien ten opzichte van 2023 (€ 47,46).
Aan extra giften is een bedrag van € 13.834,27 ontvangen, waarvan voor € 12.533,00 is aangegeven voor welke doelen het geld bestemd is. De gift van € 1.301,27 is toegevoegd aan de algemene reserve.
De ontvangen bijdrage (€ 1.356,00) voor de huurkosten heeft betrekking op het jaar 2023.
Lasten
De algemene kosten bestaan uit o.a. kantoor/porti, reis- en verblijfkosten, bankkosten en contributies en kwam uit op € 2.141,35.
De huur voor de huisvesting bedraagt € 2.305,50 en heeft betrekking op de huur van de loods in Overloon, en geldt voor het eerste kwartaal 2024.
Tramweg-Stichting
Wim Reedijk
penningmeester
Balans per 31 december 2024
Activa | |
Kas | 218,90 |
Banken | 115.711,36 |
Spaarrekeningen | 252.643,25 |
Rollend materieel TS | 1,00 |
Betaalde kosten nieuw boekjaar | 1.796,77 |
_________ | |
Activa totaal | 370.371,28 |
Passiva | |
Algemene reserve | 91.115,07 |
Donaties voor volgend boekjaar | 7.553,50 |
TS projecten | 271.152,71 | Fondsen Werkgroepen geen projecten | 550,00 | __________ |
Passiva totaal | 370.371,28 |
Resultaat per 31 december 2024
Baten | |
Donateurs | 24.779,50 |
Giften en legaten | 1.301,27 |
Rentebaten | 1.959,54 |
Advertenties | 75,00 |
Ontvangen huur kosten | 1356,00 |
_________ | |
Baten totaal | 29.471,31 |
Lasten | |
Algemene kosten | 2.141,35 |
Verzekeringen | 3.062,20 |
Op Oude Rails | 5.962,63 |
Jaarvergadering | 892,00 |
Reservering HOVM | 1.000,00 |
Huisvesting algemeen | 2.305,50 |
_________ | |
Lasten totaal | 15.363,68 |
_________ | |
Baten - Lasten | 14.107,63 |
Privacyverklaring
Voor deze website, https://www.tramwegstichting.nl/, geldt een Privacyverklaring ingevolge de Algemene Verordening Gegevensbescherming (GDPR/EU 2016/679, in werking per 25 mei 2018). U kunt deze verklaring nalezen op de pagina met het aanmeldingsformulier voor nieuwe donateurs.